Článek Killparáda od pana Kovanice, který ve zpravodaji nevyjde, protože doposud není vyřešena otázka cenzury, kterou jsem popsal 7.12.2006 v mém článku "Jak funguje cenzura ve zpravodaji - prosinec 2006", který ve Zpravodaji díky cenzuře nevyšel.
Se souhlasem autora byl článek stažen z adresy:
http://neviditelnypes.zpravy.cz/samanovo-doupe-killparada-09h-/p_doupe.asp?c=A070405_210547_p_doupe_wag

Psáno v Lidicích dne 7.4.2007   Antonín Nešpor
 

- - -
 
ŠAMANOVO DOUPĚ:
Killparáda  6. dubna 2007  0:07

Zplynuj si svého Žida.    Odstřel Cikána.    Nalétni do mrakodrapu.
Klikni dál.

Úplné vyvraždění rasy
Nejnovější válečná hra
Klikni dál a zplynuj lidi online

Úplné vyvraždění rasy
Musíš vybít všechny

Za zabitého Žida obdržíš
10 bodů za zastřeleného
20 bodů za umláceného klackem
50 bodů za upáleného
70 bodů za zahnání do elektrických drátů
100 bodů za dítě (jakýkoli způsob) a
200 bodů za zahnání do plynové komory.

Pozor! 300 bodů se ti odečte, když omylem zastřelíš spolubojovníka, příslušníka zbraní SS. Klikni dál.

K dispozici máš koncentrační tábor s inteligentní ostrahou, která pracuje v samostatném modu.
Potřebuješ si pořídit
Pistoli, samopal, náboje, napalm, granáty
Psa, klacek, tabletky Zyklon B
Ceník přiložen.

Klikni dál.

Proboha, na co si tu hraješ? Holocaust nebyla hra, ale skutečnost, ve které bylo vyvražděno 6 milionů lidí. Židovský národ však přetrval.
(A tohle není hra, ale upoutávka muzea holocaustu.)

Navštiv místa, kde člověk přestal být člověkem. Osvětim vás vítá!

************************************************************************************

Tak nevím, jestli by z téhle internetové reklamní akce byla nadšena jakákoli židovská obec. Nebyl by z ní nadšen ani žádný člověk, který zažil německou okupaci. Když vloni na podzim proběhla podobná reklamní akce Památníku Lidice, (Vypal Lidice! Zastřel si Čecha, upal ho, vypal mu dům) od německé reklamní agentury McCann Erickson, nebyli z ní nadšeni ani občané Lidic. Spíš se naštvali. Nejen místní organizace Českého svazu bojovníků za svobodu (dosud žijící lidické ženy a jejich příbuzní), ale i obecní zastupitelstvo v Lidicích (starosta je unesené a navrácené dítě. Přežil. 88 dětí bylo zavražděno). Ono nejde vůbec o to, jestli je reklama skutečně "dobrá". Jde o to, jakým dojmem působí na ty, kterých se přímo dotýká. A ti svoji reakci dali najevo více než jasně.

5. září 2006 šla reklama na web.
6. září 2006 byl na výbor Bojovníků za svobodu v Lidicích pozván ředitel Památníku. Lidické ženy a děti žádaly okamžité stažení z internetu, protože pro ně byla reklama v tomto smyslu nepřijatelná a urážející. Člověk by řekl, že Lidický památník v Lidicích nemůže jít proti Lidicím a obětem, o jejichž utrpení má informovat. Pan doktor reklamu z webu nestáhl.
7. září 2006 zveřejnil výbor ZO ČSBS na webu obce Lidice toto usnesení: "Členové výboru organizace jednohlasně odmítli tuto hru a domnívají se, že získávání mládeže takovýmto způsobem je urážkou lidických obětí."
14. září .2006 se sešlo obecní zastupitelstvo v Lidicích (které ovšem není zřizovatelem Památníku), které se rovněž dosti zlobilo. Teprve pak pan ředitel reklamu stáhl. Místo toho na stránku pověsil svou omluvu (viz www.totalburnout.cz/):

"Vedení Památníku Lidice respektuje usnesení zastupitelstva obce Lidice ze dne 14. 9. 2006, a proto rozhodlo o předčasném ukončení internetové kampaně Památníku Lidice.
Ředitel Památníku Lidice se omlouvá všem, koho se tato kampaň mohla dotknout, zejména pozůstalým po obětech lidické tragédie.
Posláním Památníku bylo a je dělat vše pro to, aby památka na lidickou tragédii byla zachována v paměti veřejnosti, jako apel v boji proti nacismu a totalitě, proti zlu a násilí."

Tím by mohla celá událost skončit. Událost, kterou jsem si sám vyhodnotil jako pokus reklamní agentury získat reklamu ne pro Památník Lidice, kterému byla celá akce nabídnuta "zdarma", ale pro sebe. (Žádný oběd totiž není zadarmo!) Docela úspěšná kampaň, která, přestože běžela jen 9 dní, přitáhla na sebe pozornost médií a spoustu kliků na stránku. A pochopitelně - přiživili se šikulkové se skutečnou hrou, kde se opravdu Češi střílejí...
Pan ředitel tehdy vysvětloval, že touto reklamou chtěli zaujmout hlavně mladé lidi. Na to se naskýtala otázku, proč raději nezařadili pseudohru "Zachraň Lidice"! Nu, takhle je to více sexy. Nevím však, co by řekli Američané řediteli památníku WTC, kdyby jako reklamu spustil podobnou upoutávku typu "Nalétni do mrakodrapu, pozabíjej co nejvíc Američanů". Nicméně reklama byla stažena, takže jsem tehdy ani nereagoval, abych reklamní agentuře nedělal další nechtěnou reklamu.

Jaké bylo mé překvapení, když jsem si přečetl zprávu, že "ředitel Památníku Lidice se může radovat ze získání dvou ocenění získaných v renomovaných reklamních soutěžích... Zmíněnými cenami jsou Epica Bronze Finalist a bronzový Louskáček, obě v kategorii Internet."

Ocenění, která získala reklamní agentura kolem 15. března 2007, ovšem zapadlo v záplavě dalších Andělů, Thálií a Malin. A tak se agenti rozhodli v úterý 3.4. 2007 událost resuscitovat a "poděkovat řediteli Památníku Lidice za důvěru a odvahu, díky níž bylo možné tento kontroverzní, ale vysoce úspěšný projekt realizovat." A své ceny mu velkomyslně věnovali. Po obřadu následoval raut. K divadýlku byla přizvána Česká televize (Zprávy ČT1 3.4. 2007 večer, následující "Dobré ráno"), v tisku vyšly čtyři články. Pan ředitel je hrdina. Nějak na svou omluvu, která dosud na www.totalburnout.cz visí pozapomněl. Nejspíš by ji měl přepsat na:

"Vedení Památníku Lidice nerespektuje usnesení zastupitelstva obce Lidice ze dne 14. 9. 2006...
Ředitel Památníku Lidice se neomlouvá všem, koho se tato kampaň mohla dotknout, zejména pozůstalým po obětech lidické tragédie.
Posláním Památníku jako státní organizace je podpořit vstup soukromých reklamních agentur na český trh."

V rozhlase se pan doktor kasá zvýšením návštěvnosti stránek. Inu, pane řediteli, jestli vám jde o návštěvnost, dejte si na svůj web třeba porno! Ale pozor, není to váš web. Máte spravovat vzpomínku na Lidice. Osudy jejich občanů jsou vlastně vaší muzeální expozicí. Jenže nejde o voskové panoptikum hrůz ani o ZOO, a lidičtí občané nejsou v žádném případě hroši nebo orangutani.

Jenže - jak to Louskáček? Jaká Epica? Jak se vůbec může hodnotit pouze devítidenní kampaň, která pro svou urážlivost musela být stažena? Podíval jsem se trochu kolem - a zjistil, že reklama vůbec stažena nebyla! Pan ředitel lidické podvedl. Ano, na adrese totalburnout.cz se pan ředitel stále ještě pokorně omlouvá, ale stačí za další lomítko dopsat "eng/soft/run.html", a reklama se bezproblémově rozběhne v angličtině!

Jako bronzová se v Louskáčku mj. umístila taky Web Design Factory se svou Bobíkovou Killparádou.

Těch 173 lidických "Bobíků" tam v Lidicích po nacistické killparádě dosud leží v hromadném hrobě....

Psáno v Praze dne 5. dubna 2007  Jan Kovanic

- - -
Dovětek.

ještě ten samý den, kdy článek vyšel v internetovém deníku  Neviditelný Pes,
byla s definitivní platností ukončena doposud od 12.9.2006 ilegálně  běžící
anglická verze jmenované reklamy.

Tak silné je slovo použité na pravém místě!

Děkuji Vám pane Kovanici.

Psáno v Lidicích dne 7.4.2007   Antonín Nešpor