Přechod.  

    V příloze minulého čísla zpravodaje jsme se mohli dočíst, že starosti obce přebírá z části Památník. Nejde ani tak o to, kdo podněty předkládá a snaží se je řešit, ale o vlastní stav věci.
    Věc, která sužuje a stresuje většinu našich obyvatel dojíždějících denně do zaměstnání a škol do Kladna, či Prahy je nadměrná automobilová doprava.
    Prakticky po celý den (ovšem ve špičkách obzvláště), jezdí v obou směrech takové množství vozidel, že nezbývá místo ani čas na zařazení se do potřebného jízdního pruhu.
    Chodci na přechodu k autobusové zastávce, nebo nad hřištěm jsou na tom ještě hůř.

    Co můžeme tedy očekávat do budoucna je asi jen žluté blikající světlo, které v mlze lépe určí místo střetu s chodcem.
    Navrhoval bych aby se nad přechodem pro chodce umístilo osvětlení, jako mají třeba v Makotřasech. Jedná se o přímý reflektor osvětlující jen a pouze přechod pro chodce včetně místa na němž se chodec připravuje k přechodu vozovky.  Tato popsaná světla svítí však trvale.
    Světlo nad "naším přechodem" by nesvítilo po celou dobu,  po kterou svítí ostatní pouliční osvětlení, (pokud vůbec svítí), ale bylo ovládáno chodcem a svítilo jen po dobu než přejde vozovku.

    Náhlý kužel světla dopadající shora na přechod pro chodce působí na řidiče obdobně, jako červené světlo semaforu, protože z ničeho nic uvidí, že před přechodem stojí osvětlen někdo kdo chce přejít a že mu musím dát přednost.

    Žluté blikající světlo jen upozorní řidiče, že by tam mohl někdo chtít přecházet. Je na řidiči zda zjišťuje (podle předpisů by měl), kde a zda-li vůbec je chodec u přechodu a dát mu přednost. Je to sice jeho povinnost, ale ruku na srdce kolikrát chodci právě na tomto přechodu unikli o vlásek střetu s vozidlem, jehož řidič určitě ani nevěděl, že tu přechod je.
    Náhle se zjevivší kužel bílého světla chodce přímo ukáže a řidiči oznámí, že je někdo na přechodu. Takže nejen upozorní na to, že je zde přechod.
    Na tomto místě by si řidiči velice rychle zvykli, že bílé světlo nad přechodem znamená stůj dej přednost chodci.
Pokud tuto variantu manuálního ovládání světla nad přechodem předpisy nedovolují, pak je nutné předpisy změnit. V každém případě to bude ku prospěchu věci a hlavně pro zdraví a životy našich občanů.
 
    Syn tudy chodí denně na autobus. Také z doslechu mám pár příkladů, které dokazují, že "náš přechod" je velmi nebezpečný.
 
    Pravdou však zůstává, že i od mého stolu se jeví "náš přechod" méně nebezpečný než ve skutečnosti je.



Pro Zpravodaj 6.9.2006 připravil Antonín Nešpor