Dostal jsem zakázku z Lovosic od firmy, která vyrábí náhradní díly na osobní automobily Mitsubischi. Když mi toto můj dispečer sdělil, tak jsem se jej ptal z legrace jestli opravdu pojedu do Japonska, ale on mi samozřejmě sdělil, že ne, že pojedu do městečka BAIRO-Canavese v oblasti Vallé d´ Aosta v Itálii.
Po naložení
zboží jsem odpoledne v pátek vyjel směr Rozvadov, potom po A93 na
Regensburg a potom po A9 směr Mnichov. Když jsem přijížděl k bavorskému
Mnichovu, tak jsem znovu již po několikáté obdivoval Allianz Arénu,
kde se hralo MS v kopané.
Jedná
se totiž o stavbu stadionu velmi moderní až futuristickou. Když přijíždíte
blíže, tak se vám to jeví, jako když položíte na holé pláni
hodně velký koblížek, který je celý prosklený a plastový. Zajímavostí
je, že zde hrají své mistrovské zápasy bundesligy jak slavný Bayern
Mnichov, tak i „Lvi“ 1860 SV Mnichov.
Bayern
hraje obvykle v červených dresech a tak je také Aréna při jejich zápasech
osvícená červenou barvou. Když hraje 1860 SV München, tak je
tato Aréna osvětlena na modro. Před touto arénou musíte najet na
A8 směr Insbruck. Když objedete po A 99 po velkém okruhu Mnichov,
tak se dostanete do krásné roviny, která vede směrem do Rakouska
a dále ve směru na Itálii. Po přejezdu rakouských hranic u
Kufsteinu si musíte zakoupit za 7.60 Eur dálniční známku a pokračujete
dále kolem řeky Inn do rakouských Alp.
Otevře
se vám velké údolí a potom přijedete do velkého města Insbruck, kde
se mimo jiné v roce 1964 a 1976 konaly Zimní olympijské hry. Hned
za městem najedete na dlouhý Europabrücke most a potom na mýtnici zaplatíte
8,-Eur a vjedete na Brennerskou dálnici, která je asi 25 km dlouhá
a stále do prudkého kopce. Když zastavíte na odpočívadle a podíváte
se zpět do obrovského údolí tak je to nádherné panoráma.
Dálnice
je jakoby přilepená na stranách hor a zespodu je podepírána obrovskými
podpěrami.
Po vyjetí
na hraniční přechod Brenner, který je téměř na špičce Alp,
tak jste v oblasti Jižní Tyrolsko (Südtirol). Potom se pustíte po
dálnici dolů, která vás vede již pohořím Dolomity. Zde jsou
různé odbočky do různých lyžařských letovisek, kam například jezdí
lyžovat i rodiny mých kamarádů z fotbalu Fr.Slavíka a V.Hanfa. Hned
jsem si na ně vzpomněl.
Po sjezdu
dolů zaplatíte další mýtné a jedete směr Verona. Když jsem tam tudy
jel, tak jsem projížděl také městem Brixen, kde byl,
jak nás učili ve škole, vězněn také K.H. Borovský. Vzhledem k tomu,
že jsem byl již docela ospalý, tak jsem zastavil u krásného jezera
Lago di Garda. Jedná se o největší italské jezero v podhůří
Dolomit, kde se cítíte jak u moře.
Když
jsem se ráno v sobotu probudil, tak jsem šel na procházku. Byl jsem
unešený z toho jak to tam vypadalo. Samé ubytovací hotýlky,
kempy, pizzerie apod. Divil jsem se tomu, že ačkoliv
je to na severu Itálie, tak jsem zde viděl mnoho palem. Přes
jezero, kolem kterého jsou malá městečka, jezdí trajekty
a katamarány. Myslím, že by zde mohla být i pěkná dovolená.
Protože jsem měl čas tak jsem se vydal do Verony, která byla takřka při
cestě. Verona je druhým nejvýznamnějším městem oblasti Benátsko a
leží při řece Adiži. Když jsem po zaparkování skoro v centru města
vyšel na procházku, tak jsem zde viděl jednu z největších atrakcí
města a to „Anfiteatro Arena“. Připomíná římské Coloseum.
Na rozdíl od Colosea je však veronská Aréna živá, protože zde probíhají
koncerty či opery. Aréna byla dokončena roku 30 n.l. a vešlo se do
ní okolo 20 tisíc lidí. Původně se zde konaly gladiátorské zápasy,
býčí zápasy, ale i divadelní a operní představení.
Verona
je však především dějištěm románu Williama Shakespeara Romeo a Julie a
tak snad všichni turisté, stejně jako já, zavítají ke
Casa di Giulietta - Juliin dům.
Na malém
dvorku je zde možné obdivovat proslulý balkón, ale i sochu Julie.
Pravé Juliino ňadro je dosti oblýskané. Je to tím, že dle pověsti
prý každý, kdo si sáhne na Juliino ňadro, bude mít štěstí v
lásce. Já, protože jsem šťastně ženatý, tak jsem tento rituál
neabsolvoval.
Celý
dvorek je zaplněn i množstvím milostných vzkazů, které zde turisté
zanechávají. Když jsem se vrátil k vozidlu, tak jsem po zaplacení
dalšího mýtného jel směr A4 na MILAN.
Hlavní město Lombardie a druhé největší město Itálie Miláno se rozkládá
na severním okraji Pádské nížiny nedaleko oblasti lombardských jezer.
Je nepochybně nejdůležitějším průmyslovým a obchodním centrem severní Itálie.
Město má více jak 2 milióny obyvatel. V tomto městě jsem byl poprvé
v roce 1991, když jsem zde byl se zájezdem mladých fotbalistů Sportovní
třídy Kladno a proto jsem se chtěl znovu podívat do centra na slavný Milánský
DÓM., který je jak si vzpomínám na Piazza Duomo.
Podle
cedulky u vchodu : Je největší gotickou stavbou v Itálii, na délku
měří 157 metrů, takže pouze samotné obejití chrámu zabere určitý
čas. Nejvyšší věž dosahuje výšky 108,5 metrů. Stavba chrámu započala
roku 1386, unikátní stavba byla dokončena až roku 1887. Dóm
se pyšní 135 věžičkami, na té nejvyšší se nachází socha Madony,
která je symbolem města.
Na náměstí
Piazza Duomo zcela jistě zaujme také zastřešená galerie Viktora Emanuela,
která je velkolepou obchodní pasáží se světoznámými butiky všech módních
značek. Po průchodu pasáží se ocitneme přímo před světoznámým divadlem
La Scala na náměstí Piazza P.Marino. Pokud však hledáte velkou a
výstavnou budovu, budete zcela jistě zklamáni. Divadlo pochází
z roku 1778, prý pojme až 3000 návštěvníků, ale zvenčí to rozhodně
není žádná výstavní budova. Normálně, kdybych zde již jednou
nebyl a nevěděl kde to je, tak bych si vůbec nevšiml, že se
jedná o tak významnou a světově proslulou budovu.
Také jsem
viděl, že na náměstí jsou policisté oblečení do slavnostních uniforem
se šavlemi a nechávají se fotit s turisty. Když jsem si prohlédl
všechny tyto architektonické skvosty, tak jsem se vrátil do svého
„miláčka“ a vyrazil jsem po další dálnici směr TORÍNO, kde hraje
jak všichni víme náš nejlepší fotbalista Pavel Nedvěd za slavný Juventus.
Do města
jsem však nejel. Po projetí provincii stejnojméného názvu,
tedy Torino, jsem odbočil na severozápad po A 5 do oblasti Vallé
d Aosta, která hraničí s Francií a Švýcarskem. Zde jsem
potom přijel do malého městečka BAIRO-Canavese. Hned na kraji tohoto
městečka na parkovišti jsem zjistil, že jedu do světoznámé PININFARINY,
která provádí designerské úpravy karoserii vozidel všech značek např.
naší Škody Octávie i Fábie.
Jaké
bylo mé překvapení, když jsem zde potkal hned 3 kamarády z ČR.
Pěkně jsme si pokecali o životě za volantem a pak jsme šli spát.
Ráno jsem
potom koukal jako blázen, když z výrobních linek v Itálii sjíždějí
japonská Mitsubischi Colt, vůbec jsem nepředpokládal, že spolupráce
v automobilismu dosáhla již tak daleko. A to jsem si vždy myslel,
že Mitsubischi se vyrábějí výhradně v Japonsku. Závěrem mohu říci,
že to byla celkem zajímavá cesta, znovu jsem viděl krásnou přírodu,
hory a jezero.
Zpáteční
cesta vedla hned v pondělí po vyložení a naložení z Pininfariny do
Lovosic klidně a zdárně. Když uvidím při svých cestách něco zajímavého
tak vám zcela určitě znovu napíšu.
„Lidický orel“ ..
Vasilij Stach
psáno pro LZ srpen 2007 zde
uveřejněno se souhlasem autora